Sunday 27 October 2013

Tips Before You Boarding

Jarang lah update blog, sebab selalu online through smartphone je, not that I could not update my blog kat phone cuma tak feeling kalau update kat phone. Kalau update dari laptop baru rasa awesomeball sikit, sampai one of my friends said "Anne, you betul-betul tak dengar apa I cakap dengan you kan? You tengah buat essay APTIS ke?" Sarcastis sungguh si polan hahaha but nevermind I suka feeling writer ni. Maklum lah thats the only time yang I dapat get myself really immersed into my own world.

(APTIS means English proficiency test for Tesl students / all English educators to assess and raise international English language, designed by British Council )

So tips hari ini adalah genuine tips from me sebelum boarding. Airport and I, dah macam tak dapat di pisahkan (since I suka sangat balik rumah) and since airplane ni adalah transportation penting untuk bebudak oversea (gitewww haha). I pun macam tertarik nak tulis entry ni sebab there are some people yang tak berapa nak sesuai gaya and cara untuk boarding tu. Not that I am trying to critic tapi nak share personal opinion je.   

1. Avoid wearing heels yang mcm KLCC.
  • Serious talk lah kan, celebrities pun boarding pakai casual, flat shoes je. Sebab kalau korang pakai heels kan, kan ada stairs yang before we enter the the clamshell-style door on the aircraft tu kan, tahu tak seksa nak kena tunggu masuk tu, seriously uncomfortable habis. So I suggest for travelling kan, pakai je yang flat sole shoes, comfortable and fabulous benefit dia adalah kalau uols punya flight dah last call, still boleh lari macam Usain Bolt.
2. Avoid wearing fancy dress yang too labuh.
  • I bukan lah taknak kasi uols ni bergaya, okay je kan sopan and adorable but some ladies agak-agak lah kalau dress tu too labuh or menyusahkan walaupun you look good, boleh je pakai next other time. I know airport tu exclusive-kind-of place but dress up lah yang bersesuaian. Kalau yang short skirt or denim skirt tu its okay tak menyusahkan and look casual, ni yang labuh-labuh sangat nak naik flight memang tak berapa nak sesuai sebabnya dah lah kat situ macam you'll have to cramp in crowd, pastu nak kena queue, nak kena tarik/carry your hand luggage, kalau ladies lagi nak bawa handbag lagi, pastu kat atas nak kena angkat your luggage kat tempat cabin atas seat tu, OMG menyusahkan. I mean bukan tak boleh, tak di galakkan je. Sebab uols nampak tak comfortable, pakai seluar or jeans or palazo pun manis juga kan.
3. Avoid crossing the queue time nak show your pass.
  • Common sense lah kan I rasa, be respectful. Its like you know orang tu dah queue kat front line, yang awak taknak queue awal-awal tadi tu kenapa. I mean memang lah takkan nak bertumbuk kat situ sebab potong line je, tapi show some courtesy lah kan. Kalau dah rasa nak masuk awal, queue terus yang dok termenung kat tepi tu buat crowd-watching kenapa. 
4. Avoid coming late.
  • Walaupun rumah like 30mins from airport (macam I) I pun datang awal like 2 hour early tau. Bukan lah apa sebab ada this one time konon-konon nak experiment lah datang lambat sikit. Masa tu nak boarding ticket 700bucks punya, sekali dia kata "Sorry, your luggage can no longer be checked in because the counter for your flight has been closed 5mins ago" I was like WHUT! I pun dah sentap kat situ. Ran straight to the boarding gate, sekali hampa sebab dia kata "Sorry miss, kita dah tarik our stairs from plane and pintu dah tutup" MENANGIS I kat situ. Hahaha takut nak balik punya pasal sebab takut kena bebel dengan dadsy sebab missed flight yang mahal melampau tu, I pun decided tu stay and booked another ticket. Nasib baik murah (walaupun bukan bayar sendiri haha). But hey, whatever it is, just come early okay? Kadang-kadang traffic jam lagi-lagi LCCT tu. So better early than missed flight okay. Maybe this post sesuai tu untuk my girlfriend, Sarah sebab always comes late haha.
5. Avoid talking too loud on the airplane.
  • This point is credited to somebody sebab last time when we were on the same flight, dia cakap punya kuat then I called dia KG (kampung) hahaha. You know, sebab the space dalam flight kan macam not so spacious right and if you cakap secara gentle pun people can still hear you. So mohon lah perlahan kan suara anda especially nak cakap benda-benda yang sweet / personal / manja-manja. Unless lah uols in a travel-group boleh lah buat havoc dalam plane, mood riang ria travelling dalam plane tu wajib kan.
6. Avoid makan durian before you boarding.
  • Iols bukan lah nak ala-ala western ke hape, tapi agak-agak lah. Boleh je uols makan, tapi kalau burp tolong lah burp dekat handkerchief ke apa ke.Ni tak, burp secara terbuka mana orang tak panas hati. Kalau kau duduk sebelah matsaleh mesti dia dah mencarut bahasa Italy kay. Bleghh
7. Practice tidur secara parallel. 
  • Ni bukan macam kereta uols taknak tidur, paling-paling mesti ter-nap like 10mins. Because, dekat atas tu takda flora or advertisement boards yang boleh tengok semua awan je. So mesti sleepyhead gila kat atas. I suggest kan yang tak biasa tu practice lah tidur secara tegak, kalau uols travel sorang lah. Sebab possibility untuk terlentok kat orang sebelah ialah 89.99% kay hahahaha so yeah.
8. Avoid putting off your shoes.
  • UNLESS: its your new shoes or its clean and smells good. Otherwise jangan berangan lah nak bagi keselesaan kat kaki sebab ia akan memberi ketidakselesaan kepada nostril orang berdekatan. Tak kisah lah socks bersih ke apa ke, tak payah nak mengada-ngada bukak kasut. Kalau nak selesa pakai sandals je or slipper. Comfortable and easy.
9. Practice being friendly.
  • Kalau dah travel sensorang tu, tak reti nak jadi friendly sikit ke? Ringan kan mulut say hi to the man or woman next to you. Kalau dia can speak Malay, just speak Malay. Kalau uols prefer to communicate in English then use English. I believe most of us can speak English really well kan, so whats the matter. Time ni lah nak practice communication and social skill uols. Ala balun je tanya dia from where, to where (obviously ask the specific place lah if dah sama flight dgn uols of course you know to where ask the specific destination), his job, his salary..hahahah mata duitan kau! etc etc lah.
10. Practice not being too skema.
  • Skema tau skema? Not as in that English of scheme tu, its like skema as in too-innocent tu. I ni bukan apa, I as soon as the plane landed je kan I terus switch on my phone, takda maknanya nak biar dia dalam mode airplane sampai ke gate. Okay for instance lah kan, uols actually supposedly arrived at 9.45pm. Tapi that time dah 10.05pm, then someone is waiting for you dekat arrival hall tu, on je lah phone tu takyah nak takut sangat. Inform that person yang you'll be late. Bukan meletup pun flight tu kalau uols on your phone. Kalau I, if it was dad who's waiting kan, dah lambat mesti 10 missed calls dah ada time I on phone tu. But I faham youngsters cm iols ni first thing yang kita akan buat as soon as we landed, switch on phone and.. TWEET hahaha. "Just landed" / "Hello London, I am here!" / "Ah, so good to be back!" kan kan!

So, I hope all tips above akan membantu. Actually not really a tips lah its like suggestion or opinion I untuk orang orang yang I think need this. Its very useful though kalau uols renungkan and amalkan :P well thats that. Till then! 

Muka Kekna (bajet Hanis Zalikha haha) time nak boarding. 
Cam happy jew cam happy jew :P

No comments:

Post a Comment